duminică, 20 aprilie 2008

A P E L catre Romanii de pretutindeni



Iubiţi fraţi români!
Se adreseazã cãtre dumneavoastrã românii din dreapta Tisei - Maramureşul Voievodal Ucraina, urmaşii dacilor liberi, urmaşii lui Bogdan şi Dragoş-Vodã în legãturã cu izolarea noastrã din partea României.
Aici, în România Micã locuiesc de mii de ani românii rãmaşi dupã împãrţirea Maramureşului integral - 4 iunie 1920. Atunci eram 11 mii, azi am ajuns la peste 50 de mii de oameni. Atunci românii noştri au fost împãrţiţi şi daţi uitãrii. Dar s-au împãcat cu soarta, cu mersul istoriei, bucurându-se mãcar de faptul cã au avut posibilitatea sã se vadã, sã se întâlneascã unii cu alţii, sã studieze în România, aflându-se sufleteşte alãturi de fii lor. Istoria a fost asprã - cehii au plecat, au venit maghiarii, am rãbdat toţi împreunã, dar nu am îngenuncheat, au venit ruşii în 1944 şi ne-au izolat şi mai tare cu un gard de sârmã ghimpatã de GULAG stalinist, mãcar cã eram la un pas unii de alţii şi auzeam ciripitul pãsãrilor, sunetele clopotelor de la Sighet, radioul şi televiziunea românã. Am fost izolaţi fizic, dar nu sufleteşte. Au trecut anii şi noi credeam cã nu va sosi sfârşitul şi cã Bunul Dumnezeu nu va lãsa sã fie veşnic blestemul izolãrii.
Multã apã a curs pe Tisa, mult timp am aşteptat ziua deschiderii punctului de trecere a frontierei Slatina-Sighet, care a coincis cu ziua de naştere a poetului naţional al Românilor - Mihai Eminescu - 15 ianuarie 2007. Cu acest prilej, la Slatina, au fost prezenţi cei doi preşedinţi - Preşedintele Ucrainei - Viktor Iuşcenko şi Preşedintele României - Traian Bãsescu.
Ne-am bucurat cu toţii de ziua multa şteptatã, cu atât mai mult cã am fost vizitaţi la noi acasã de Preşedintele României, dl Traian Bãsescu. În acea zi am auzit numai vorbe frumoase şi multe promisiuni. Şi le-am dat crezare. Dar ne- am înşelat din nou. Dupã câteva luni, la 22 august 2007, punctul de trecere a frontierei Slatina - Sighet a fost închis pe motiv cã podul de peste Tisa "Slatina- Sighet" cere reparaţii urgente. Noi am cerut sã se gãseascã o modalitate de trecere a frontierei, mãcar pietonal, dar strigãtul nostru n-a fost auzit şi ascultat. La puţin timp dupã aceasta, România a închis şi punctul de trecere al frontierei "Câmpulung pe Tisa - Teresva", motivând cã "trenul" face contrabandã. Din nou am rãmas izolaţi de Patriamam ã, suntem la un pas de România dar nu putem sã o vizitãm, dimineaţa auzim cocoşii cântând, ne auzim unii pe alţii, din stânga şi dreapta Tisei - dar râul din nou ne desparte.
Ne-am adresat la cele mai înalte instituţii din România în legãturã cu redeschiderea circulaţiei pe podul de peste Tisa, dar nu suntem ascultaţi. Noi strigãm, iar ei nu ne aud.
Oare de ce Doamne?
Câte odatã ni se spune - România a aderat la Uniunea Europeanã, România este ţarã strãinã pentru voi.
Ne întrebãm: de ce?
Noi cu toţii suntem încrezuţi cã acolo unde se vorbeşte limba românã - acolo este România şi atunci, de ce ne-ai izolat, Patrie-mamã?
Apelãm la d-voastrã, fraţi români de Pretutindeni, ajutaţi-ne sã ieşim din izolare, prin redeschiderea punctelor de trecere a frontierei dintre România şi Ucraina - Transcarpatia. Noi dorim sã ne aflãm alãturi de poporul român şi de toţi acei care poartã numele de român. Vã cerem sprijinul D-voastrã şi vã rugãm sã fiţi alãturi de noi. Cu stimã frãţeascã.

Ion BOTOŞ,
Preşedintele Uniunii
regionale a Românilor
din Transcarpatia "Dacia",
Ucraina.


Niciun comentariu: