sâmbătă, 12 aprilie 2008

Istorie: Ion Iliescu, supărat pe tinerii care îşi botezau copiii






În 1968, anul în care studenţimea începuse să creadă în apariţia liberalizării, proaspătul secretar general al CC UTC Ion Iliescu se dezlănţuia împotriva tinerilor care îşi permit „să se căsătorească la biserică" şi „să-şi boteze copiii la popă". Tânărul „conducător" al tineretului român credea că prin astfel de cuvântări publice combate „practici mistice".

În presa comunistă din primăvara anului 1968, apărea o lungă cuvântare a unui lider comunist de care nu se prea auzise: Ion Iliescu, ministru pentru problemele tineretului şi proaspăt ales secretar general al CC al UTC.

Un grad aproape echivalent, lui Ceauşescu, la o scară mai mică. Din acea poziţie, Ion Iliescu era responsabil cu formarea conştiinţelor revoluţionare ale tinerelor generaţii.

Tezele din februarie

În "Scânteia Tineretului" din februarie 1968 a apărut un document antologic, care poate sta la loc de cinste în Cartea de aur a ideologiei comuniste a acelor ani. Este vorba despre Raportul privind măsurile de îmbunătăţire a activităţii UTC, în lumina Hotărârii Plenarei CC al PCR din 29 noiembrie – 1 decembrie 1967.

Cel care a prezentat Raportul a fost nimeni altul decât Ion Iliescu, aflat la tribună alături de liderul, şeful său direct, Nicolae Ceauşescu.

Despre ce vorbea Iliescu în raport? Despre "educarea prin muncă şi pentru muncă" în "spiritual tradiţiei luptei de clasă" şi al "directivelor nobilelor principiale ale dreptăţii sociale", despre "idealurile consecvent umaniste ale clasei muncitoare", despre "modelarea spiritului şi morale tineretului", despre desfăşurarea unei activităţi sistematice pentru consolidarea şi generalizarea noilor trăsături ale conştiinţei socialiste". Şi despre "fermitatea şi combativitatea tineretului faţă de influenţele ideologiei burgheze".

Tezele din decembrie

Câteva luni mai târziu, în decembrie ’68, Ion Iliescu, tânărul lider Ion Iliescu, se dezlănţuia din nou. "În legătură cu practicile faţă de care s-a slăbit incisivitatea, combaterea unor practici mistice; studenţii merg şi se căsătoresc la biserică şi organizaţia nu ia atitudine.

Îşi botează copilul la popă(…) Faţă de asemenea fenomene am slăbit combativitatea(…) Este o slabă înţelegere faţă de asemenea chestiuni(…) Nu este o poziţie clară faţă de religie şi faţă de biserică. Am irita nişte stări de spirit. Să manifestăm grija şi atenţia necesară, prudenţa necesară(…)

Este celălalt aspect al poziţiei noastre ca organizaţie politică, militantă care, la rândul nostru, să promovăm activ poziţia noastră ideologică(…) Dar ai noştri nici măcar nu fac observaţii că se duc la popă(…)

Este o lipsă de discernământ între tradiţiile de cultură ale poporului şi asemenea chestiuni care capătă, şi în domeniul în care va trebui să reluăm nişte lucruri chiar şi la sate, o anumită interpretare(…)

Organizaţiile noastre trebuie să contracareze unele manifestări, ca să fie instrumentul luptei ideologice"!
Ce combătea? Religia, mer­sul la popi, la biserică. Una peste alta, matricea spirituală a acestui popor pe care cei cu rădăcini la Moscova au încercat să o reducă la zero.

»Studenţii merg şi se căsă­to­resc la biserică şi organizaţia nu ia atitudine. (...) Organizaţiile noastre tre­buie să contra­careze unele manifestări, ca să fie instru­mentul luptei ideologice!
Ion Iliescu, secretar general al CC al UTC

sursa Adevarul

Niciun comentariu: